زیتون یکی از سالم ترین و خوشمزه ترین میوه های دنیاست، و خیلی مهمه که از فواید این میوه (نه فقط روغن زیتون) آگاه باشین. شش دلیل وجود داره که شما رو قانع میکنه هر روز این میوه کوچولوی خوشمزه رو بخورین.

چرا باید بیشتر زیتون بخوریم؟

زیتون یکی از سالم ترین و خوشمزه ترین میوه های دنیاست، و خیلی مهمه که از فواید این میوه (نه فقط روغن زیتون) آگاه باشین.
شش دلیل وجود داره که شما رو قانع میکنه هر روز این میوه کوچولوی خوشمزه رو بخورین.

سلامت قلب
رادیکال های آزاد کلسترول رو اکسیدز (oxidise) میکنن، که این امر به رگ های خونی صدمه زده و باعث میشه که در شریان ها چربی ساخته بشه و در نهایت به بیماری های قلبی و عروقی منجر میشه. زیتون سیاه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که مانع از اکسیداسیون کلسترول شده و از قلب شما محافظت میکنن.
زیتون حاوی چربی های اشباع نشده ای است که خطر ابتلا به تصلب شریان ها رو پایین آورده و سطح HDL (کلسترول خوب) رو افزایش میدن. این چربی ها به کاهش فشار خون هم کمک میکنن.

چرا باید بیشتر زیتون بخوریم؟

کاهش وزن
نوع خاصی از چربی های اشباع شده به نام MCT در زیتون وجود داره. MCT نسبت به دیگر چربی های اشباع شده متابولیسم متفاوتی داره. بدن ما از این چربی برای دریافت انرژی استفاده میکنه و MCT به ندرت در بدنمون به عنوان چربی ذخیره میشه. تقریبا شبیه به کربوهیدرات هستن اما سطح قند خون رو مثل کربوهیدرات ها تغییر نمیدن.
در واقع تحقیقات نشون دادن که MCT میتونه میزان سوزوندن چربی و مصرف انرژی رو افزایش و ذخیره چربی رو کاهش بده.
افرادی که دوست دارن مقدار زیادی زیتون مصرف کنن، به طور کلی کالری کمتری مصرف میکنن.

پیشگیری از سرطان
زیتون با جلوگیری از صدماتی که توسط رایکال های آزاد ایجاد میشن، به طور طبیعی از سرطان پیشگیری میکنه. خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی زیتون به پیشگیری از اکسیداتیو و التهاب مزمن که به سرطان منجر میشن، کمک میکنه.
زیتون منبع خوبی از ویتامین E است، که رادیکال های آزاد رو در چربی بدن خنثی میکنه. شواهد نشون میدن که یه رژیم غذایی سرشار از زیتون و روغن زیتون خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ رو پایین میاره. (روغن ماهی هم این خطر رو کاهش میده)

چرا باید بیشتر زیتون بخوریم؟

سلامت پوست و مو
اسیدهای چرب، ویتامین E و آنتی اکسیدان موجود در زیتون مو و پوست رو تغذیه و آبرسانی میکنه. ویتامین E از پوست در برابر اشعه های UV محافظت میکنه. (این اشعه های مضر به پیری زودرس و سرطان پوست منجر میشن)
پوست و مو رو با روغن زیتون ماساژ بدین تا تغذیه شده و نرم بشن.

سلامت چشم
یه فنجان زیتون ده درصد از نیاز روزانه به ویتامین A رو تامین میکنه. این ویتامین برای سلامتی چشم ها ضروریه و دید در شب رو بهبود میده چون به بهتر شدن تمایز بین نور و تاریکی کمک میکنه. ویتامین A از آب مروارید، آب سیاه چشم (گلوکوم)، دژنراسیون ماکولا و اختلالات دیگه چشم وابسته به سن جلوگیری میکنه.

کنترل آلرژی
تحقیقات جدید نشون دادن که فواید ضدالتهابی زیتون به کنترل و مدیریت آلرژی ها کمک میکنه. این تحقیقات میگن عصاره زیتون مث�� یه آنتی هیستامین در سطح سلولی عمل میکنه. ترکیبات عصاره زیتون گیرنده های هیستامین(گیرنده های H1) رو مسدود کرده و به کاهش پاسخ هیستامین یک سلول کمک میکنه.
به طور کلی زیتون باید بخشی از یه رژیم غذایی ضدآلرژی زا باشه. زیتون ممکنه گردش خون و تنفس رو بهبود بده. این میوه جریان خون رو افزایش داده و تاثیرات ناشی از آسم رو کاهش میده.

چرا باید بیشتر زیتون بخوریم؟

 

منبع: نوین زی

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه