داشتن کم خونی و فقر آهن فقر ویتامین ب 12 به معنی آن است که بدن تان از کمبود این ویتامین در غذاب است. شما به ویتامین ب 12 نیاز دارید تابدن تان گلبول قرمز بسازد و اکسیژن لازم اندام های گوناگون را به آنهابرساند.

پانزده نوع ويتامين و نشانه کمبود آن در بدن

 

پانزده نوع ویتامین و نشانه کمبود آن در بدن
داشتن کم خونی و فقر آهن فقر ویتامین ب ۱۲ به معنی آن است که بدن تان از کمبود این ویتامین در غذاب است. شما به ویتامین ب ۱۲ نیاز دارید تابدن تان گلبول قرمز بسازد و اکسیژن لازم اندام های گوناگون را به آنهابرساند.کمبود ویتامین ب ۱۲ می تواند به معنای کمبود گلبول های قرمز خون و نرسیدن اکسیژن لازم به اندام های بدن است. یکی از علایم و نشانه های فقدان ویتامین ب ۱۲ و کمبود گلبول های قرمز خون احساس خستگی و ضعف است.

عوامل ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲

اکثر افراد مقادیر زیادی از ویتامین ب ۱۲ را با مصرف پنیر، گوشت، شیر، تخم مرغ به دست می آورند. به طور طبیعی، این ویتامین توسط دستگاه گوارش، معده و روده، جذب می شود. کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲ معمولا زمانی بروز می کند که دستگاه گوارش به علل زیر توانایی جذب این ویتامین را از دست دهد:وقتی به کم خونی شدید و خطرناک مبتلا هستید.

در این نوع از کم خونی، بدن سلول هایی که در دستگاه گوارش به جذب ویتامین ب ۱۲ کمک می کنند را از میان می برد. وقتی معده تان جراحی یا بخشی از روده کوچک تان برداشته شده است. وقتی با بیماری هایی مانند سلیاک و رشد انگل در روده دست و پنجه نرم می کنید.همچنین، این نوع کم خونی می تواند به علت عدم مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین ب ۱۲ بروز یابد. افراد گیاه خوار و کهنسالانی که مواد غذایی متنوع نمی خورند ممکن است به مکمل های دارویی ویتامین ب ۱۲ نیاز پیدا کنند.

میزان نیاز روزانه بدن به ویتامین ب ۱۲ میزان نیاز بدن به ویتامین ب ۱۲ بستگی به سن و سال افراد دارد. مواد غذایی حاوی ویتامین ب ۱۲ ویتامین ب ۱۲ در مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، میگو، شیر، ماست، تخم مرغ و مرغ یافت می شود. این ویتامین در غذاهای گیاهی وجود ندارد. برخی مواد غذایی، مانند غلات عنی شده حاوی ویتامین ب ۱۲ هستند. مکمل های ویتامین در دو نوع – حاوی ویتامین ب ۱۲ یا همراه با فولیت ( folate ) در دسترس هستند. همچنین، ویتامین ب ۱۲ معمولا در مکمل های مولتی ویتامین نیز یافت می شوند.

علایم و نشانه های کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲

کمبود ویتامین ب ۱۲ در بدن تان احتمالا علایم و نشانه ای ندارد یا شما به آنها توجه نمی کنید. برخی از افراد ممکن است فکر کنند در حال رشد اند یا پا به سن گذاشته اند اما علایم و نشانه های زیر نشان دهنده ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲ است:

- احساس ضعف، خستگی
- رنگ پریدگی پوست بدن
- خونریزی لثه و قرمز شدن زبان
- ��عده درد و کاهش وزن
- اسهال و یبوست

اگر فقدان ویتامین ب ۱۲ در بدن ادامه پیدا کند سلول های عصبی صدمه می بینند و عوارض زیر بروز می یابند:

- بی حسی و احساس سوزن در نوک انگشتان دست و پا
- ناتوانی در حفظ تعادل
- افسردگی
- جنون و از دست رفتن توانایی ذهنی

چگونگی تشخیص ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲

پزشک آزمایش خون – شمارش گلبول های قرمز، میزان ویتامین ب ۱۲ و اسید فولیک – تجویز می کند و سوالات متعددی درباره سابقه ابتلا به بیماری ها و … می پرسد.

روش های درمان کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲

کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲ را می توان با مصرف مکمل های ویتامین ب ۱۲ درمان کرد. مصرف مکمل های ویتامین ب ۱۲ میزان ویتامین ب ۱۲ بدن را به حد طبیعی می رساند. برای نگه داشتن میزان ویتامین ب ۱۲ بدن تان در حد طبیعی باید تا آخر عمر مکمل این ویتامین را مصرف کنید. همچنین می توانید با اصلاح رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی مانند شیر، پنیر، ماست، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ میزان ویتامین ب ۱۲ دریافتی بدن تان را افزایش دهید. همچنین مصرف مواد غذایی سرشار از اسید فولیک – نوع دیگری از ویتامین ب – مثل سبزیجات برگ سبز، نان و غلات غنی شده از روش های دیگر تامین ویتامین ب ۱۲ بدن است.

روش های پیشگیری از ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲

اکثر افراد با مصرف مواد غذایی مانند لبنیات، گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ و پنیر که سرشار از ویتامین ب ۱۲ هستند می توانند از ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲ جلوگیری کنند. گیاه خواران نیز می توانند با مصرف روزانه مکمل های ویتامین ب ۱۲ و غذاهای غنی شده با این نوع ویتامین از ابتلا به کم خونی پیشگیری کنند. خون کودکانی که مادران گیاه خوار دارند باید از نظر میزان ویتامین ب ۱۲ بررسی شود. در صورت کمبود ویتامین ب ۱۲ پزشک مکمل ویتامین ب ۱۲ را برای آنها تجویز می کند.برای سالم‌بودن و سالم‌ماندن لازم است که به میزان کافی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی برخوردار شوید. اما متاسفانه برخی افراد کمبود ویتامین را چندان جدی نمی‌گیرند؛ غافل از این‌که کمبود ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز، برای سلامت بدن گران تمام می‌شود. در این مطلب ۱۵ نشانه کمبود ویتامین و مواد معدنی را شرح می‌دهیم.

پانزده نوع ويتامين و نشانه کمبود آن در بدن

 

کرامپ‌های عضلانی و درد در انگشت‌ها پشت ساق و کف پاها

اگر بدون دلیل خاصی دچار کرامپ و گرفتگی در ناحیه پشت ساق پا، انگشت‌ها یا کف پا می‌شوید، احتمال دارد‌ دچار کمبود کلسیم، پتاسیم یا منیزیم شده باشید. افرادی که زیاد ورزش می‌کنند بیشتر دچار این قبیل کرامپ‌ها می‌شوند. برای مقابله با این مشکل لازم است ‌ مصرف میوه‌هایی مانند گیلاس، سیب، انگور، موز و همچنین سبزیجات سبزبرگ را افزایش دهید.

شکاف در گوشه لب‌ها

اگر متوجه ترک و شکاف در گوشه دهان خود شده‌اید، به فکر افزایش جذب ویتامین B باشید. چون این مشکل ممکن است ناشی از کمبود ویتامین‌هایB2 ،B3 و ۱۲ B باشد. علاوه بر این ترک گوشه دهان شاید ناشی از کمبود آهن و روی (زینک) باشد. این مشکل اغلب در بین گیاهخواران و همچنین افرادی که تغذیه‌شان متناسب با وضع بدنی‌شان نیست بیشتر بروز می‌کند. برای رفع این مشکل می‌توانید هر هفته ماهی و مرغ بیشتری مصرف کنید. گیاهخواران می‌توانند برای جبران کمبود ویتامین B حبوبات، بادام زمینی و گوجه‌فرنگی ‌بیشتری مصرف کنند.

احساس خستگی زیاد

اگر هر شب کافی می‌خوابید، اما در طول روز احساس خستگی زیادی می‌کنید، احتمالا به کمبود ریبوفلاوین (ویتامین B2) مبتلا هستید. بنابراین لازم است‌ مصرف محصولات لبنی، تخم‌مرغ یا گوشت‌های کم‌چرب مانند بوقلمون و… را بیشتر کنید.

خواب‌ رفتن و کرخی دست و پا

اگر مدام دست و پایتان خواب می‌رود یا این‌که در قسمت‌های انتهایی بدن (انگشتان دست و پا) احساس سوزش و گزگز دارید به این معنی است که شدیدا مضطرب یا افسرده شده‌اید، اما اگر روحیه‌تان خوب است و مشکل خاصی ندارید، احتمالا دچار کمبود اسیدفولیک و ویتامین‌های B6 و B12 شده‌اید. برای جذب هرچه بیشتر این ویتامین‌ها سبزیجاتی مانند چغندر، مارچوبه و اسفناج مصرف کنید. علاوه بر اینها می‌توانید از تخم‌مرغ نیز برای افزایش این ویتامین‌ها استفاده کنید.

جوش‌های قرمز کوچک در پشت، ران‌ها‌ بازوها و گونه‌ها‌

اگر متوجه شده‌اید ‌ برخی از قسمت‌های بدن‌تان مانند ران‌ها، بازوها، گونه‌ها و پشت‌تان دچار جوش‌های قرمز کوچکی می‌شود، احتمال دارد‌ دچار کمبود ویتامین‌های A،D و همچنین اسیدهای چرب شده‌اید. برای مقابله با این جوش‌های ریز مزاحم مصرف مواد غذایی سالم مانند سبزیجات رنگی را در اولویت بگذارید. سبزیجات برگ‌دار و سبزیجات نارنجی و زردرنگ حاوی ویتامین A قابل‌توجهی هستند. توجه داشته باشید که ماهی آزاد نیز جزو منابع سالم اسیدهای چرب ضروری‌‌ بدن است. توصیه می‌کنیم از مصرف قارچ، ماهی ساردین و گوجه‌فرنگی نیز غافل نشوید و هر روز به مدت پانزده دقیقه در معرض نور آفتاب قدم بزنید.

افسردگی

عوامل متعددی برای ابتلا به افسردگی وجود دارد. یکی از این عوامل کمبود ویتامین D است. نتایج پژوهشی که سال ۱۹۹۸ انجام شده‌، نشان می‌دهد افرادی که در طول زمستان مکمل ویتامین‌D دریافت می‌کنند از بقیه افراد روحیه بهتری دارند و کمتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرند. فرقی نمی‌کند در چه فصلی از سال قرار دارید؛ حتما به فکر جذب ویتامین D بیشتری باشید. در فصل زمستان به دلیل کاهش نور خورشید این مشکل رواج بیشتری دارد. در نتیجه بهتر است با مشورت پزشک مکمل مصرف کنید.

ریزش موی شدید

ریزش موی زیاد ممکن است ناشی از کمبود بیوتین (از خانواده ویتامین B) باشد. این نوع کمبود، بویژه در بین ورزشکارانی که به تخم‌مرغ خام علاقه‌مند هستند، دیده می‌شود. تخم‌مرغ خام حاوی پروتئینی به نام «آویدین» است که مانع از جذب بیوتین می‌شود. بنابراین راه‌حل مشکل ساده است؛ از مصرف تخم‌مرغ خام بپرهیزید. اگر نمی‌توانید این عادت را ترک کنید مصرف سبزیجاتی مانند گل‌کلم یا قارچ را افزایش دهید و مصرف ماهی آزاد و میوه‌هایی مانند موز و تمشک را در اولویت برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

پانزده نوع ويتامين و نشانه کمبود آن در بدن

 

اختلالات دید شبانه

اگر شب‌ها و در تاریکی دیدتان دچار مشکل می‌شود، احتمالا به کمبود ویتامین A مبتلا هستید. حتما می‌دانید که هویج برای تقویت قوه بینایی مفید است. این سبزی نارنجی و پرطرفدار سرشار از بتاکاروتن است که پیش‌ساز ویتامین A محسوب می‌شود و در تقویت قوه بینایی نقش مهمی دارد.

بی‌اشتهایی

عوامل متعددی در بی‌اشتهایی دخالت دارند، اما در برخی موارد کمبود بیوتین ممکن است عاملی برای از دست دادن اشتها باشد. البته باید بدانید این نوع کمبود ویتامین بندرت بروز می‌کند. مصرف مکمل‌ها شما را از این کمبود نجات می‌دهد. البته می‌توانید با مصرف بادام، تخم‌مرغ، حبوبات و همچنین توت‌فرنگی و تمشک مشکل را رفع کنید.

حالت تهوع، یبوست و نفخ

کمبود ویتامین B12 بسختی قابل‌شناسایی است، چون بدن میزان زیادی از این ویتامین را ذخیره می‌کند. حالت تهوع، یبوست و نفخ شکم جزو علائمی است که خبر از کمبود ویتامین B12 می‌دهد. این ویتامین در جگر، قلوه، بوقلمون، ماهی تن و… وجود دارد.

خونریزی لثه‌ها و زخم‌هایی که میلی به بهبود ندارند

اگر متوجه شده‌اید‌ لثه‌هایتان دچار خونریزی می‌شوند و زمانی که قسمتی از بدن‌تان زخم می‌شود میلی به بهبودی ندارد، احتمالا دچار کمبود ویتامین C هستید. مصرف روزانه ۱۰ میلی‌گرم ویتامین C برای پیشگیری از بروز کمبود ویتامین C و ابتلا به بیماری اسکوربوت کافی است. بی‌شک می‌دانید ‌ پرتقال حاوی این ویتامین است. اما باید بدانید ‌ علاوه‌بر پرتقال، میوه‌ها و سبزیجات دیگری مانند فلفل‌دلمه‌ای قرمز، پاپایا و کیوی جزو منابع اصلی ویتامین C هستند.

سردرد و سرگیجه

سردرد و سرگیجه ممکن است ناشی از عدم جذب نیاسین یا همان ویتامین‌B3 باشد. بیماری پلاگر که با علائمی مانند اسهال، درماتیت و دمانس (زوال عقل) خود را نشان می‌دهد نیز در اثر کمبود شدید ویتامین‌B3 بروز می‌کند. خوشبختانه در جوامعی که مواد غذایی با این ویتامین غنی می‌شود، این بیماری نیز به‌ندرت دیده می‌شود. جگر گاو و گوساله، مرغ و ماهی و … جزو منابع غذایی ویتامین‌B3 هستند.

اسهال

مشکل بیرون‌روی دلایل متعددی دارد، اما اگر بدون علت خاصی و مداوم دچار این مشکل می‌شوید، احتمالا به کمبود ویتامین B9 مبتلا هستید. یکی از منابع این ویتامین دل و جگر مرغ است. اگر علاقه‌ای به این قبیل خوراک‌ها ندارید می‌توانید از جگر گاو یا گوساله و همچنین حبوبات پخته‌شده استفاده کنید.

اینسومیا یا بی‌خوابی

قبل از هر چیزی باید بگوییم‌ کمبود ویتامین B5 بندرت دیده می‌شود، اما اگر شما جزو مشتری‌های دائم فست‌فودها و مواد غذایی صنعتی باشید بدن‌تان را در معرض این کمبود قرار داده‌اید. در این صورت احتمال این‌که به بی‌خوابی و مشکلات پوستی مبتلا شوید زیاد است. باید بدانید‌ ویتامین‌ B5 در قارچ شیتک و جگر بره به وفور وجود دارد.

خشکی پوست

خیلی‌ها از خشکی پوست شکایت می‌کنند. دلایل زیادی برای خشکی پوست وجود دارد. درست است که نوع پوست در وهله اول یک مساله ژنتیکی است، اما باید بدانید که کمبود ویتامین‌های A و B نیز ممکن است باعث خشکی پوست شود. بنابراین لازم است‌ مصرف سبزیجات برگ‌دار، آجیل‌ها، غلات و ماهی‌های چرب بخصوص ماهی آزاد را افزایش دهید.

منبع: دلگرم

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه