همونطوری که بی ضرر به نظر میرسه، ویتامین D یکی از ضروری ترین مواد مغذی است که بدن انسان بهش نیاز داره. اگه بیش از حد ویتامین D دریافت کنین، یا کمبودش رو داشته باشین، برای سلامتیتون مشکل ایجاد میکنین.

همونطوری که بی ضرر به نظر میرسه، ویتامین D یکی از ضروری ترین مواد مغذی است که بدن انسان بهش نیاز داره. اگه بیش از حد ویتامین D دریافت کنین، یا کمبودش رو داشته باشین، برای سلامتیتون مشکل ایجاد میکنین.

ویتامین D خیلی مهمه، چون باعث سلامتی استخوان ها میشه. به جای خوردن انواع قرص ها برای تامین نیازتون به ویتامین D ، هر روز کمی زمان رو در معرض نور خورشید باشین. نور خورشید منبع اصلی ویتامین D است. وقتی که در معرض اشعه فرابنفش خورشید قرار میگیرین این ویتامین در پوستتون تشکیل میشه.

کارشناسان میگن روزانه ۲۰ دقیقه لازمه که در معرض نور خورشید باشیم تا به اندازه کافی ویتامین D در بدنمون ساخته بشه. اگه نگران تیره شدن پوستتون هستین، پس باید مواد غذایی که حاوی مقدار زیادی ویتامین D هستن مصرف کنین، از جمله لبنیات، تخم مرغ، روغن ماهی مثل ماهی قزل آلا و ماهی تن. همچنین در صورت لزوم با یه پزشک مشورت کنین تا مکمل ویتامین D براتون تجویز کنه.

ویتامین D چقدر مهم است؟

 

نبودن در معرض نور خورشید نه تنها باعث کمبود ویتامین D میشه، بلکه باعث اختلال عاطفی فصلی (SAD) هم میشه. این امر در طول زمستان که تابش خورشید در کمترین حد خودشه رخ میده. این اختلال باعث میشه شخص احساس افسردگی و بی حالی کنه و تمرکزشو از دست بده. تحقیقات میگن بهترین روش برای عبور از این اختلال، منحرف کردن ذهن است. اگه علائم بدتر شدن، باید به پزشک مراجعه کنین.

از طرف دیگه کسانی که بیش از حد ویتامین D دریافت میکنن در معرض افزایش خطر ابتلا به ضعف، تهوع، از دست دادن اشتها و یبوست هستن. همچنین ممکنه روی کلیه و کبدتون در بلندمدت تاثیر بذاره. پس یاد بگیرین چطور به صورت متعادل ویتامین D دریافت کنین.

منبع: نوین زی

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه