لیست غذایی بر اساس میوه‌ جات و نباتات به این مفهوم نیست که بهیچ وجه گوشت نخورید، اما می‌توانید به اندازه کمی گوشت ماهی و گوشت کم چربی بخورید. ولی آنچه اهمیت دارد، انتخاب یک رژیم بر اساس میوه‌جات و نباتات است که بدن را از بیماری‌های مزمن و سخت دور نگه می‎‎دارد. در زیر دلایلی برای این موضوع ارائه می‌دهیم:

برای انتخاب رژیم غذایی گیاهی چه دلایل مهمی وجود دارد؟

برای انتخاب رژیم غذایی گیاهی چه دلایل مهمی وجود دارد؟

لیست غذایی بر اساس میوه‌ جات و نباتات به این مفهوم نیست که بهیچ وجه گوشت نخورید، اما می‌توانید به اندازه کمی گوشت ماهی و گوشت کم چربی بخورید. ولی آنچه اهمیت دارد، انتخاب یک رژیم بر اساس میوه‌جات و نباتات است که بدن را از بیماری‌های مزمن و سخت دور نگه می‎‎دارد. در زیر دلایلی برای این موضوع ارائه می‌دهیم:

جلوگیری از دیابت : طبق آمار فدراسیون بین المللی دیابت،تقریباً ۳۷۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند که تا سال ۲۰۳۰ به ۵۵۰ میلیون نفر خواهد رسید. دیابت نوع دو قابل پیشگیری است و تحقیقات بسیاری نشان داده اند که رژیم غذایی گیاهیی می‌تواند به پیشگیری از این این بیماری کمک کند.

کنترل فشارخون : بسیاری از تحقیقات، که شامل تحقیقات موسسه سلامت ملی هاروارد نیز می‌شود حاکی از اینهستند که رژیم سرشار از میوه و سبزی سبب پایین آمدن فشارخون می‌شود. یک نفر از هر سه نفر آمریکایی از فشار خون بالا رنج می‌برد، و این بدین معنی است که این افراد مستعد ابتلا به بیماری قلبی و سکته نیز هستند که دومین عامل مرگ و میر در آمریکا است.

سلامت قلب : محققان هاروارد عادات سلامتی را در ۱۱۰۰۰۰ نفر به مدت ۱۴ سال پیگیری کردند و دریافتند خطر ابتلا به بیماریه قلبی در افرادی که رژیم غذایی پرمیوه و سبزی و کم گوشت دارند کمتر است. به ویژه افرادی که بیشتر از ۸ نوبت در روز میوه و سبزی می‌خوردند ، نسبت به کسانی که تقریباً ۱٫۵ نوبت در روز میوه و سبزی می‌خوردند، حدود ۳۰ درصد کمتر شانس ابتلا به حمله قلبی یا سکته داشتند.

کاهش وزن : بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند که گیاهخواران میزان کالری کمتری از طریق غذا دریافت می‌کنند و در نتیجه وزن کمتری دارند و شاخص توده‌ی بدنی آنها نسبت به افراد دیگر پایین تر است. البته گیاهخواری به این معنی نیست که فقط گیاه بخورید، می‌توانید از میوه‌جات متنوع، حبوبات و غلات کامل به جای گوشت استفاده کنید و در عوض کالری کمتری به بدن خود وارد کنید.

بهبود گوارش : فیبر موجود در رژیم غذایی گیاهی از یبوست جلوگیری می‌کند. علاوه بر این سبب پایین آمدن کلسترول و قند خون می‌شود. یک فنجان تمشک یا یک همان مقدار نخودفرنگی پخته، تقریباً هشت گرم فیبر به بدن می‌رساند.

تقویت بینایی : همانطور که می‌دانید ویتامین A‌ موجود در هویج به بینایی در شب کمک می‌کند. اسفناج ، کلم پیچ، انواع غلات، کدو مسما، کیوی و انگور نیز برای بینایی بسیار مفید هستند. رنگدانه‌های موجود در این گیاهان، از ابتلا به آب مرواید و کوری در اثر تخریب لکه‌ی زرد در چشم جلوگیری می‌کند.

با انتخاب رژیم غذایی گیاهی، با صرف بودجه‌ی کم، می‌توانید با کیفیت خوبی تغذیه کنید. بله چنین کاری امکان‌پذیر است، اما نیاز به کمی تلاش و برنامه‌ریزی در سوپرمارکت و آشپزخانه دارد. از مواد غذایی تازه و بسته بندی نشده بیشتر استفاده کنید. برای مثال می‌توانید غذاهای آماده نخرید و بیشتر در منزل آشپزی کنید و کمتر از غذاهای فرآوری شده استفاده کنید. با مصرف حبوبات و سبزیجات، مصرف گوشت و لبنیات را به حداقل برسانید.

منبع-http://fa.parsiteb.com

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه